-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41970)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16928)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13946)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7998)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2956)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2871)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2454)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2214)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1701)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1661)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27240 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

بروز هر نوع آوري و بدعتي در فقه اسلامي توسط اشخاص صلاحيت دار علما و فقها در زمان حال كنوني كه در پيشبرد و پيشرفت اهداف والاي اسلامي كاربرد بيشماري دارد آيا جايز است يا خير؟



در پاسخ به سؤال شما بايد گفتدو واژة نوع آوري و بدعت را بايد تعريف كنيم. بدعت يعني آنچه كه در دين نيست به نام دين، در دين وارد كنيم، كه اين امر حرام است. اما نوع آوري كه از مختصات فقه شيعه مي باشد اينست كه بواسطة پيشرفت بشر و رشد عقول و گذشت زمان، مسائل جديدي براي بشر ايجاد شده است كه در گذشته مطرح نبوده، لذا چون شيعه قائل به اينست كه ؛ آيات و روايات پاسخگوي تمام نيازهاي بشر در تمام دورانها هستند، مي بايست در امور جديدي كه ايجاد شده نظر اسلام را بيان نمايند، لذا فقها با در دست داشتن قواعد استنباط احكام شرعي و بازبودن باب اجتهاد براي موضوعات جديد، احكام جديدي را از متن آيات و روايات و عقل و اجماع استنباط مينمايند. پس در اين صورت پاسخگويي فقهاء [كه شروط اوليه يك مجتهد جامعالشرايط عدالت و تقوا است] به مسائل كاملاً برگرفته از آيات و روايات است. و هيچ حكمي را شما در رسالة فقهاء يا در پاسخگويي اين افراد در امور جديد نمي توانيد بيابيد كه بر مبنايي مصلحت و اغراض شخصي باشد. بلكه همه بر اساس قواعد مسلّم اصولي و از منبع كتاب و سنت استخراج شده است. ودر اعتبار فقهاء شيعه، امام زمان( در جواب نامه اي كه به اسحاق بن يعقوب داشتند فرمودند : در حوادث و پيشامدها به راويان حديث ما رجوع كنيد، زيرا آنان حجت من بر شمايند، و من حجت خدايم.(1) و طبق فرمايش پيامبر اسلام( كه مي فرمايند : فقهاء امين و مورد اعتماد پيامبرانند.(2)

در خصوص جايگاه علماء و فقهاء كه در بيان امام عصر( به حجّت ملقّب شده اند، كلامي از امام امت بشنويد : حجةا... كسي است كه خداوند او را براي انجام اموري قرار داده است و تمام كارها و گفتار او حجّت بر مسلمين است. اگر كسي تخلّف كرد بر او اقامه برهان خواهد شد، (يعني از او پرسيده مي شود) اگر امر كرد كه كاري انجام دهيد، حدود را اين طور جاري كنيد، غنائم، زكات و صدقات را به چنين مصارفي برسانيد و شما تخلف كرديد، خداوند در روز قيامت برشما احتجاج مي كند. امروز فقهاي اسلام حجّت بر مردم هستند، همان طور كه حضرت رسول( حجّت خدا بود... و همة امور به او سپرده شده بود و هر كس تخلّف مي كرد بر او احتياج مي شد. فقها از طرف امام زمان( حجّت بر مردم هستند، همة امور و تمام كارهاي مسلمين به آنان واگذار شده است. در امر حكومت حيثيّت امور مسلمين، اخذ و مصرف عوايد عمومي، هر كس تخلّف كند، خداوند بر او احتجاج خواهد كرد.(3)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. ولايت فقيه، امام خميني(، ص68

2. ولايت فقيه، امام خميني(، ص58

3. ولايت فقيه، امام خميني(، ص71و70



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.